Stan techniczny używanych samochodów. Co jest ważne?

Trudno jest kupić używany samochód w idealnym stanie. Decydując się na zakup auta z rynku wtórnego, musimy liczyć się z pewnymi awariami podzespołów czy zużyciem niektórych elementów, które wynika z eksploatacji pojazdu. Weźmy jednak pod uwagę, że duża liczba usterek, zwłaszcza poważniejszych, będzie generowała spore koszty związane z ich naprawą. Przed zakupem sprawdźmy, zatem stan techniczny samochodu.

Nadwozie
Elementy nadwozia najlepiej oglądać w ciągu dnia. Promienie słoneczne skutecznie oświetlą wszelkie rysy i wgniecenia. Przekonajmy się, jak wygląda powłoka lakiernicza oraz czy wszystkie elementy karoserii mają ten sam odcień. Różnice w kolorach lakieru sugerują, że przeprowadzane były prace blacharsko-lakiernicze. Zbadajmy karoserię również pod kątem korozji oraz uszkodzeń mechanicznych. Skontrolujmy w miarę możliwości poziom grubości powłoki lakierniczej. Jeżeli nie posiadamy specjalnego miernika, możemy posłużyć się zwykłym magnesem. Przy grubszej warstwie lakieru nie będzie się on trzymał powierzchni zwłaszcza, jeżeli pod spodem znajduje się spora ilość szpachli.

Porównajmy szerokość szczelin między elementami po obydwu stronach samochodu. Powinny one być równie. Jeżeli nie są, auto najprawdopodobniej przechodziło naprawę i wymianę elementów.
Sprawdzając nadwozie nie możemy pominąć stanu szyb oraz oświetlenia. Przyjrzyjmy się dokładnie, czy na szybach nie ma pęknięć i odprysków. Możemy także zweryfikować, czy szyby pochodzą od tego samego producenta i z tego samego roku. W przypadku lamp warto zwrócić uwagę na ich oryginalność oraz brak uszkodzeń przy mocowaniach.

Stan techniczny samochodu
To od niego zależy sprawne działanie pojazdu, a przede wszystkim bezpieczeństwo nasze i naszych pasażerów. Ten etap kontroli pojazdu jest, zatem niesłychanie ważny. Nie można go pominąć i warto przeznaczyć na poszczególne czynności sporo czasu. Zaglądając pod maskę sprawdźmy w pierwszej kolejności poziom płynów eksploatacyjnych. Niewłaściwy poziom płynów może sugerować zaniedbania ze strony właściciela pojazdu albo usterkę.

Naszą czujność powinny wzbudzić wszelkie wycieki. Silnik nie może być też idealnie czysty. Przy normalnej pracy silnika rozmaite zabrudzenia są zupełnie naturalne. Natomiast dokładnie wyczyszczony i wypolerowany silnik świadczy o tym, że właściciel próbuje zatuszować jakieś wycieki. Szlam pod korkiem wlewu oleju to natomiast sygnał, że olej bardzo długo nie był wymieniany. Istnieje także możliwość, że uszczelka pod głowicą uległa uszkodzeniu.

Stanu technicznego pojazdu nie sprawdzimy dobrze bez jazdy próbnej. Tylko w jej trakcie jesteśmy w stanie skontrolować pracę silnika, działanie sprzęgła, skrzyni biegów, układu kierowniczego oraz układu hamulcowego. Dokładnie wsłuchajmy się w pracę zawieszenia. Wszelkie stuki są sygnałem alarmującym. Po uruchomieniu silnika zerknijmy również na kontrolki informujące o błędach.

Jeżeli nie czujemy się zbyt pewnie w dziedzinie motoryzacji i sprawdzenie auta przekracza nasze możliwości, możemy skorzystać z usług jednej z profesjonalnych firm działających na naszym rynku albo autoryzowanej stacji obsługi, która oferuje przegląd przedsprzedażowy.