MechanikaMotoryzacja

Wyjaśniamy co to jest trakcja w samochodzie

Wyjaśniamy co to jest trakcja w samochodzie

Wiele osób zastanawia się co to jest trakcja w samochodzie. Jest to inaczej przyczepność koła do powierzchni. Gdy koła tracą przyczepność podczas hamowania lub przy zakręcie to możemy wtedy mówić o braku trakcji.

Czym jest trakcja?

W świecie motoryzacji określenie systemu kontroli trakcji jest oczywiste i jednoznaczne. System regulacji przyczepności podczas przyspieszenia jest określany również jako ASR, co w języku angielskim oznacza Acceleration Slip Regulation. Gdy kierowca naciska pedał gazu to ASR pomaga zredukować poślizg. Dzięki nowoczesnym systemom ASR praktycznie wyeliminowany jest problem poślizgu przy ruszaniu na śliskiej powierzchni. ASR redukuje moment obrotowy silnika, a do tego układem hamulcowym hamuje koła. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że kierowca nie może wygenerować większej prędkości obrotowej kół, nawet jeśli będzie wciskał pedał gazu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w niektórych sytuacjach kontrola trakcji będzie całkowicie bezużyteczna. W praktycznie każdym samochodzie można wyłączyć trakcję. Poślizg kół jest czasami pożądany i konstruktorzy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Może się to przydać zwłaszcza przy próbie ruszenia na śliskiej powierzchni lub wyjechania z pułapki śnieżnej. Płynna jazda jest czasem niemożliwa na kompletnych bezdrożach z systemem trakcji. Na nawierzchni piaszczystej może nawet przeszkadzać, ponieważ opory ruchu są naprawdę bardzo duże. Spadek prędkości samochodu wynika z działania systemu odcinającego moment obrotowy. W pewnych przypadkach może to skutkować nawet zgaśnięciem silnika.

Zalety systemu trakcji w samochodzie

Oczywiście poślizg nie jest wskazany na takim podłożu, ale należy pamiętać, że spadek mocy jest bardziej problematyczny. Kontrola trakcji może utrudniać ruszanie w terenowych warunkach. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w samochodach sportowych oraz terenowych wykorzystywana jest elektroniczna szpera, czyli nowoczesny system kontroli trakcji. Nie ma tak dużej ingerencji w moc silnika. Dzięki temu umożliwia ruszenie z miejsca, nawet wtedy gdy koło jest uniesione. Możliwość przegrzania układu hamulcowego w czasu jazdy terenowej jest prawdopodobnie największą wadą elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. Warto dodać, że kontrolka trakcji ASR wykorzystuje czujniki ABS, które na bieżąco dostarczają informacji o prędkości napędzanych kół. System kontroli trakcji wychwytuje momenty, gdy przekraczana jest dopuszczalna różnica między tymi wartościami. Trakcja w samochodzie może być także zachowana w sposób mechaniczny. Potocznie jest to określane jako elektroniczna szpera.

Udostępnij